takiego zdarzenia bywają poważne – zarówno prawne, jak i wizerunkowe.
W tym artykule odpowiemy na pytania:
Zgodnie z RODO, dane osobowe to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację osoby fizycznej – takie jak imię, nazwisko, numer telefonu, adres zamieszkania, numer PESEL, a także adres e-mail, szczególnie jeśli zawiera imię i nazwisko. Jeśli w treści wiadomości e-mail lub jej załącznikach znajdują się dane osobowe, a wiadomość trafiła do nieuprawnionego odbiorcy, może dojść do nieautoryzowanego ujawnienia danych – co w świetle RODO stanowi incydent naruszenia bezpieczeństwa danych.
Najczęstsze przyczyny takich błędów:
Nawet drobna pomyłka prowadząca do wysłania wiadomości do osoby, która nie powinna jej otrzymać, może sprowadzić naruszenie. Taki przypadek, w zależności od jego skali i charakteru, może wiązać się z poważnymi konsekwencjami, zarówno dla nadawcy wiadomości, jak i dla odbiorcy.
Taki błąd, choć często nie jest zamierzony, a tylko wynikającym z niedopatrzenia, wymaga od osoby, która dopuściła się naruszenia oraz Administratora danych podjęcia odpowiednich kroków, by zminimalizować ryzyko związane z takim incydentem.
Zgodnie z artykułem 4 pkt 12 RODO, incydent związany z naruszeniem danych osobowych ma miejsce, gdy dojdzie do przypadkowego lub niezgodnego z prawem zniszczenia, utracenia, zmodyfikowania, nieuprawnionego ujawnienia lub nieuprawnionego dostępu do danych osobowych przesyłanych, przechowywanych lub w inny sposób przetwarzanych. W przypadku błędnego wysłania e-maila, należy przeanalizować, czy w wiadomości znajdowały się dane osobowe, które byłyby wrażliwe lub mogłyby stanowić ryzyko naruszenia prywatności odbiorcy. Do takich danych należą m.in. imiona, nazwiska, numery telefonów, adresy e-mail, czy dane finansowe.
Ocena ryzyka musi być indywidualna i uwzględniać charakter wysłanej wiadomości. Jeżeli wiadomość nie zawierała danych osobowych lub dotyczyła informacji publicznych, ryzyko naruszenia prawa jest minimalne. Jednak w przypadku, gdy wysłane dane mogą naruszać prywatność osoby, która je otrzymała, sytuacja wymaga szczególnej uwagi.
Jeśli incydent związany z naruszeniem poufności danych osobowych może prowadzić do negatywnych konsekwencji dla osób, których dane dotyczą, należy go zgłosić do PUODO w ciągu 72 godzin od jego wykrycia. Zgłoszenia dokonuje Administrator danych osobowych – czyli najczęściej pracodawca, właściciel firmy lub instytucji, która zarządza danymi.
W przypadku ujawnienia danych szczególnej kategorii (np. danych medycznych, poglądów politycznych, przekonań religijnych), obowiązek zgłoszenia jest niemal zawsze bezdyskusyjny.
W pewnych przypadkach zgłoszenie naruszenia do PUODO nie jest konieczne. Istnieją sytuacje, w których można odstąpić od tego obowiązku. Do takich sytuacji należą m.in.:
Warto zaznaczyć, że nawet jeśli zgłoszenie do PUODO nie jest obowiązkowe, w niektórych sytuacjach warto skonsultować się z prawnikiem specjalizującym się w ochronie danych osobowych, aby upewnić się, że podjęte kroki są wystarczające.
Jeśli odkryjesz, że wysłałeś e-mail do niewłaściwego odbiorcy, powinieneś niezwłocznie podjąć kilka kroków:
Wysyłka maila do niewłaściwej osoby, zwłaszcza jeśli doszło do ujawnienia danych klientów, może mieć konsekwencje nie tylko w postaci obowiązku zgłoszenia do PUODO, ale również:
Błąd w wysyłaniu e-maila to częsta sytuacja, która w zależności od okoliczności, może stanowić naruszenie przepisów RODO. Ważne jest, aby dokładnie ocenić, czy doszło do ujawnienia danych osobowych i czy incydent wymaga zgłoszenia do PUODO. W niektórych przypadkach można odstąpić od tego obowiązku, ale zawsze warto działać zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych, aby uniknąć potencjalnych problemów prawnych. Pamiętaj, że dbanie o bezpieczeństwo danych osobowych i zgodność z przepisami RODO jest nie tylko obowiązkiem prawnym, ale także wyrazem odpowiedzialności za prywatność innych osób.
Skontaktuj się z naszą kancelarią, pomożemy Ci ocenić ryzyko naruszenia, opracować odpowiednią dokumentację oraz przejść przez cały proces zgłoszenia incydentu. Skontaktuj się z nami – zadbaj o bezpieczeństwo danych w Twojej firmie.