Umowę z kontrahentem można zawrzeć w różnych formach. Gdybyśmy mieli ułożyć je pod kątem ich mocy i niepodważalności, od najprostszej do najbezpieczniejszej, zaproponowalibyśmy ich ułożenie w następującej kolejności:
Co do zasady umowa ustna jest umową obowiązującą. Kodeks cywilny wprowadza odstępstwa od tej zasady przykładowo przy umowie sprzedaży nieruchomości, gdzie wskazana jest forma aktu notarialnego. Przy niezastosowaniu się do tej formy następuje rygor bezwzględnej nieważności. Przy umowę pożyczki ustawodawca wprowadził formę pisemną dla umów pożyczek powyżej kwoty 1000,00 zł. Takich przykładów jest jednak znacznie więcej i należy pamiętać o profesjonalnej pomocy adwokata przy doborze stosownej formy i zabezpieczeniach. Pamiętajmy jednak, że kupując gazetę, bułki, zamawiając pizzę czy nawet zlecając proste prace zawieramy umowy, które, nie będąc w formie pisemnej, obowiązują strony.
Mimo, że umowa ustna może być umową obowiązującą to z całą stanowczością zalecamy stosowanie przynajmniej pisemnej formy umowy, o ile ustawodawca nie przewidział bardziej rygorystycznej formy. Dzięki temu będziemy mieli pewność co do tego kto w ogóle jest stroną umowy, do jakich rzeczy/świadczeń zobowiązała się każda ze stron, jakie wynagrodzenie przysługuje za wykonanie umowy i czy w ogóle przysługuje (dla przykładu umowa użyczenia nie przewiduje wynagrodzenia), nie mówiąc już o szczególnych postanowieniach, takich jak kwestie reklamacji, odsetek, możliwości odstąpienia od umowy, czasu obowiązywania umowy czy innych. Pamiętajmy także o jeszcze jednej kwestii. To nie tylko strony umowy powinny czarno na białym widzieć jakie są ustalone warunki i zasady współpracy, ale także Sąd w przypadku, gdy dojdzie do sporu. Jeśli umowa została zawarta w formie ustnej stoi przed nami nie lada trudne zadanie „odtworzenia” jej treści mając często do dyspozycji zeznania stron, czyli klasyczne „słowo przeciwko słowu”.
Wielokrotnie powtarzamy naszym klientom, że umowę zawiera się na trudne czasy, czyli na moment, w którym pomiędzy stronami dojdzie do nieporozumienia lub z jakiejś przyczyny jedna ze stron nie będzie pewna co do ustalonych zasad współpracy. Umowę często podpisuje się w momencie, w którym każdej ze stron zależy na współpracy, często pod wpływem czasu czy presji kontrahenta rezygnuje się z formy pisemnej. Rozumiejąc biznes, transakcje zawierane w biegu, proponujemy, aby przynajmniej po zainicjowaniu współpracy podsumować prowadzone rozmowy w formie mailowej rozpoczynając takiego maila „W nawiązaniu do prowadzonych rozmów i zawartej umowy potwierdzamy następujące warunki współpracy: …” . Rzecz jasna nie zastąpi to umowy, ale w przypadku przyszłego sporu pozostawi jakikolwiek ślad co do umówionych warunków lub spowoduje, że już na tym etapie druga strona wskaże, że doszło do nieporozumienia – to też jest informacja cenna jeszcze przed rozpoczęciem prac.
Jeśli nie masz pewności czy umowa powinna być umową pisemną czy powinna przyjąć jakąś inną formę zalecamy kontakt z adwokat Katowice.