Błąd medyczny organizacyjny – jeden z rodzajów błędów medycznych  Błąd medyczny organizacyjny – jeden z rodzajów błędów medycznych  Błąd medyczny organizacyjny – jeden z rodzajów błędów medycznych  Błąd medyczny organizacyjny – jeden z rodzajów błędów medycznych  
  • Home
  • Oferta
    • Obsługa prawna firm
    • Sprawy cywilne i gospodarcze
    • Obsługa spółek
    • Prawo rodzinne
      • Rozwód
    • Odszkodowania
    • Prawo medyczne i branża beauty
    • Mediacje
    • Prawo własności intelektualnej
    • Oszustwa inwestycyjne
    • Zarządzanie nieruchomościami
  • Partnerzy
  • FAQ
  • Blog
  • Kontakt
✕
Zachowek, wysokość zachowku, przedawnienie zachowku
Co to jest zachowek? Komu jest należny? Ile wynosi zachowek?
3 listopada 2023
brak dostępu do drogi publicznej, droga publiczna, nieruchomość bez drogi publicznej
Dostęp działki do drogi publicznej
9 listopada 2023
Published by e.sandberg@kancelaria-sandberg.pl on 7 listopada 2023
Categories
  • Błędy medyczne
  • Odszkodowanie i zadośćuczynienie
  • Prawo cywilne
  • Prawo medyczne i branża beauty
Tags
  • błąd medyczny
  • błędy medyczne
  • odszkodowania
  • prawo cywilne
  • prawo medyczne
Odszkodowanie za błąd medyczny organizacyjny, co to jest błąd medyczny, przykłady błędów medycznych

Błąd medyczny organizacyjny

Blog

Błąd medyczny organizacyjny – jeden z rodzajów błędów medycznych


Błąd medyczny organizacyjny – jeden z rodzajów błędów medycznych  

Wśród błędów medycznych możemy wyróżnić kilka ich rodzajów i zaliczyć do nich między innymi: błąd terapeutyczny, diagnostyczny, techniczny czy właśnie organizacyjny, któremu poświęcony jest niniejszy post.

Popełnienie każdego z tych błędów (lub kilku jednocześnie) może powodować obowiązek naprawienia szkody, tj. pacjent może dochodzić odszkodowania i zadośćuczynienia. Jednocześnie, każdy lekarz oraz placówka realizująca świadczenia medyczne powinni dołożyć najwyższych starań, aby zminimalizować ryzyko popełnienia tego rodzaju błędu. Najczęściej można to zrobić poprzez zapewnienie odpowiednich procedur, sprzętu oraz właściwe wyszkolenie personelu. Niestety do błędów organizacyjnych bardzo często dochodzi na skutek uzasadnionego pośpiechu i ilości pacjentów (a co za tym idzie - wobec braków kadrowych), które często towarzyszą pracy lekarza, np. na szpitalnym oddziale ratunkowym. 


Czym są błędy medyczne?

Błąd medyczny to pojęcie bardzo szerokie. Mieści się w nim nie tylko odpowiedzialność personelu medycznego (lekarzy, pielęgniarek, pielęgniarzy), ale odnosić się może również do osób i podmiotów, które nie są personelem medycznym, a np. zarządzają placówką i podejmują administracyjne decyzje. Niesłuszne jest utożsamianie błędu medycznego wyłącznie z błędem lekarskim polegającym na postępowaniu lub zaniechaniu, które sprzeczne jest z aktualnym stanem wiedzy medycznej.

Co to jest medyczny błąd organizacyjny?

Medyczny błąd organizacyjny to taki, który wynika z podjęcia nieprawidłowej decyzji w zakresie kierowania jednostką (podmiotem leczniczym) i może to być zarówno gabinet prywatny, poradnia NZOZ, jak i szpital. Najprościej mówiąc – jest to błąd administracyjno – organizacyjny, najczęściej polegający na błędnej organizacji pracy personelu, który niesie za sobą pewne negatywne skutki dla pacjenta.  Do tego rodzaju błędu zakwalifikujemy zaniedbania między innymi w zakresie:

  • braku dostępu do odpowiedniego sprzętu,
  • błędy logistyczne, np. związane z transportem pacjentów, opóźnieniem tego transportu czy brakiem dostępności pojazdów ambulatoryjnych,
  • zaniechania w zakresie zapewnienia stosownej zgody sądu na procedury medyczne, jeżeli pacjent nie może wyrazić świadomej zgody,
  • braku dostępu do odpowiedniej diagnostyki,
  • szpitalne zakażenie pacjenta bakterią,
  • braku odpowiednich zabezpieczeń i procedur, np. na terenie oddziałów psychiatrycznych.

Za taki błąd zazwyczaj nie odpowiada lekarz, ponieważ czynniki te pozostają  poza decyzyjnością personelu medycznego.

Na czym polega medyczny błąd organizacyjny, jakie są rodzaje błędów medycznych, przykłady błędów medycznych, odszkodowanie za błąd medyczny, zadośćuczynienie
Co zrobić w przypadku wystąpienia organizacyjnego błędu medycznego?

Pacjentowi, który poniósł szkodę w związku z wystąpieniem błędu medycznego przysługuje roszczenie względem podmiotu leczniczego, który do błędu doprowadził. Najczęściej jest to szpital lub poradnia, w niektórych sytuacjach bezpośrednio Skarb Państwa. Pacjentowi może przysługiwać zarówno odszkodowanie, jak i zadośćuczynienie rekompensujące sytuację, w której się znalazł i wynikające z niej negatywne skutki. Jeżeli pacjent ma wiedzę, że do takiego błędu doszło lub mogło dojść – powinien zgłosić swoje roszczenie placówce, a w przypadku braku dojścia do porozumienia ma możliwość skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego.

Przykłady organizacyjnych błędów medycznych w orzecznictwie sądowym

W orzecznictwie sądów powszechnych znaleźć można takie przykładowe błędy medyczne kwalifikowane jako błędy organizacyjne:

  • jeden lekarz dyżurny na dwóch lub więcej oddziałach, co w konsekwencji prowadzi do braku możliwości sprawowania właściwej kontroli oraz opieki nad pacjentami,
  • brak odpowiedniego wyposażenia sali porodowej (w sprzęt, który powinien się na niej znajdywać według obecnej wiedzy medycznej),
  • brak zweryfikowania stanu narzędzi oraz sprzętu w zakresie możliwości ich użycia w trakcie operacji,
  • niedbałe i niewłaściwe prowadzenie dokumentacji medycznej mogące powodować błędy lub brak pewności co do zastosowanych procedur oraz środków farmakologicznych,
  • pomylenie pacjentów z uwagi na błędy w dokumentacji medycznej,
  • brak możliwości przeprowadzenia niezbędnej diagnostyki, np. wykonania zdjęcia rentgenowskiego,
  • niewłaściwe oznaczanie i segregowanie leków mogące prowadzić do pomyłki,
  • pozostawienie w ranie gazików i środków opatrunkowych i kolejno ich zaszycie – zazwyczaj poczytywane jest właśnie jako błąd organizacyjny, a nie błąd w sztuce lekarskiej,
  • zaniechanie wystąpienia przez szpital o zgodę do sądu na stosowanie żywienia dojelitowego przez PEG w przypadku pacjenta, który nie mógł wyrazić świadomej zgody,
  • pozostawienie narzędzi, które mogą być niebezpieczne dla pacjenta dla oddziale psychiatrii,
  • brak dostępnego anestezjologa przy porodzie.

Oczywiście powyższe to wyłącznie przykłady, które pokazują jak bardzo szerokie jest pojęcie organizacyjnego błędu medycznego. Pacjent często może mieć problem z odróżnieniem go, np. od błędu lekarskiego.

Autor: Elżbieta Sandberg

ADWOKAT, PARTNER ZARZĄDZAJĄCY

e.sandberg@kancelaria-sandberg.pl

Share
14
e.sandberg@kancelaria-sandberg.pl
e.sandberg@kancelaria-sandberg.pl
Dane kontaktowe

tel.: 32 138 28 68
tel.: kom.: 604 766 371
e-mail: biuro@kancelaria-sandberg.pl

Elżbieta Sandberg

Adwokat
e.sandberg@kancelaria-sandberg.pl

Nasz adres

Carbon Office
ul. Węglowa 9, II piętro
40-106 Katowice

Copyright © 2024 Kancelaria Adwokacka Sandberg | Polityka prywatności