Rękojmia czy gwarancjaRękojmia czy gwarancjaRękojmia czy gwarancjaRękojmia czy gwarancja
  • Home
  • Oferta
    • Obsługa prawna firm
    • Sprawy cywilne i gospodarcze
    • Obsługa spółek
    • Prawo rodzinne
      • Rozwód
    • Odszkodowania
    • Prawo medyczne i branża beauty
    • Mediacje
    • Prawo własności intelektualnej
    • Oszustwa inwestycyjne
    • Zarządzanie nieruchomościami
  • Partnerzy
  • FAQ
  • Blog
  • Kontakt
✕
Odszkodowanie za zmarnowany urlop, hotel niezgody z ofertą, co jeżeli hotel był niezgodny z ofertą
Odszkodowanie za zmarnowany urlop
18 marca 2024
alimenty od dziecka na rodzica, czy pozbawienie władzy rodzicielskiej wpływa na konieczność płacenia alimentów na rodzica
Czy rodzic pozbawiony władzy rodzicielskiej może żądać alimentów od swojego dziecka? 
26 marca 2024
Published by e.sandberg@kancelaria-sandberg.pl on 21 marca 2024
Categories
  • Biznes, prawo spółek, prawo gospodarcze
  • Działalność gospodarcza
  • Prawo cywilne
Tags
  • biznes
  • działalność gospodarcza
  • formy prowadzenia działalności
  • prawo cywilne
  • prawo gospodarcze
Rękojmia, gwarancja, różnice, postępowanie reklamacyjne, postępowanie gwarancyjne

Rękojmia czy gwarancja

Blog

Rękojmia czy gwarancja


Rękojmia czy gwarancja

Rękojmia i gwarancja to dwa różne pojęcia, choć często błędnie uważane są za pojęcia tożsame. Obydwa pojęcia posiadają odrębne regulacje, a co istotne nie wykluczają się wzajemnie. W przypadku zakupu towaru lub usługi, które obarczone są wadami, konsument ma prawo do reklamacji. Procedurę reklamacji szczegółowo uregulowano w kodeksie cywilnym, dodatkowe uregulowania znajdują się również w ustawie o prawach konsumenta. Podstawą reklamacji towaru może być rękojmia bądź gwarancja.


Czym jest gwarancja?

Gwarancja stanowi dodatkowe zobowiązanie a gwarant sam określa zasady reklamacji. Kodeks cywilny wprost wskazuje, że obowiązek gwaranta polegać może w szczególności na:

  • zwrocie zapłaconej ceny,
  • wymianie rzeczy,
  • naprawie rzeczy,
  • zapewnieniu innych usług.

W tym zakresie istotne jest zastosowanie partykuły „może”, co oznacza, że gwarant może wskazane powyżej czynności dokonać, ale wcale nie musi.

Gwarancja udzielana jest poprzez złożenie oświadczenia gwarancyjnego określającego obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w razie, gdy sprzedana rzecz nie ma właściwości określonych
w tym oświadczeniu.

Oświadczenie gwarancyjne należy sformułować w sposób jasny i zrozumiały, a gdy rodzaj informacji na to pozwala w powszechnie zrozumiałej formie graficznej. Ponadto, powinno ono zawierać następujące informacje:

  • wyraźne stwierdzenie, że w przypadku braku zgodności rzeczy sprzedanej z umową kupującemu z mocy prawa przysługują środki ochrony prawnej ze strony i na koszt sprzedawcy oraz, że gwarancja nie ma wpływu na te środki ochrony prawnej,
  • adres i nazwę gwaranta,
  • opis procedury, której uprawniony ma przestrzegać, aby móc skorzystać z gwarancji,
  • wskazanie rzeczy, których dotyczy gwarancja,
  • warunki gwarancji.
jak wnieść sprzeciw od nakazu zapłaty, wymogi formalne sprzeciwu od nakazu zapłaty, co musi zawierać sprzeciw od nakazu zapłaty

Zakres odpowiedzialności z tytułu gwarancji obejmuje tylko wady powstałe z przyczyn tkwiących
w sprzedanej rzeczy, o ile w gwarancji nie zastrzeżono inaczej.

Do obowiązków korzystającego z gwarancji należy:

  • dostarczenie rzeczy na koszt gwaranta do miejsca wskazanego w gwarancji lub do miejsca, w którym rzecz została wydana przy udzieleniu gwarancji

Obowiązkiem gwaranta jest:

  • wykonanie obowiązku w terminie określonym w treści oświadczenia gwarancyjnego, a gdy go nie określono- niezwłocznie, nie później niż w terminie czternastu dni od dnia dostarczenia rzeczy przez uprawnionego z gwarancji,
  • dostarczenie uprawnionemu rzeczy na swój koszt do miejsca wskazanego w gwarancji.

Jeśli w dokumencie gwarancyjnym nie zastrzeżono inaczej, termin gwarancji wynosi dwa lata od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana.

Czym jest rękojmia?

Rękojmia to podstawa dochodzenia odpowiedzialności od sprzedawcy w związku z ujawniona wadą fizyczną lub prawną zakupionego towaru. Za wadę fizyczną można uznać brak właściwości towaru, jakie powinien on spełniać bądź takich, o których istnieniu zapewniał sprzedawca lub gdy towar został wydany w stanie niezupełnym. Wadą prawną jest sytuacja, w której sprzedany towar stanowi własność osoby trzeciej lub jest obciążony prawem na rzecz takiej osoby.

W ramach rękojmi konsument może żądać:

  • naprawy bądź wymiany towaru,
  • obniżenia ceny,
  • odstąpienia od umowy w razie istotnej wady.

Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru z umową w przypadku stwierdzenia tego faktu przed upływem dwóch lat od wydania towaru kupującemu, a termin ten biegnie na nowo w razie wymiany towaru. Ponadto, rozpatrzenie reklamacji powinno nastąpić w terminie czternastu dni od dnia jej złożenia.

Różnice między gwarancją a rękojmią
  • Rękojmia przysługuje konsumentom z mocy prawa, gwarancja natomiast jest zależna od jej udzielenia,
  • Z tytułu rękojmi sprzedawca odpowiada jeśli stwierdzono niezgodność towaru z umową przed upływem dwóch lat od wydania towaru, odpowiedzialność z tytułu gwarancji określona jest
    w oświadczeniu gwarancyjnym, a w przeciwnym razie wynosi dwa lata,
  • W ramach rękojmi można reklamować towar w razie stwierdzenia jego wad fizycznych bądź prawnych, w przypadku gwarancji odpowiedzialność gwaranta obejmuje tylko wady fizyczne powstałe z przyczyn tkwiących w sprzedanej rzeczy,
  • W przypadku rękojmi podmiotem odpowiedzialnym za niezgodność towaru z umową jest sprzedawca, a w gwarancji gwarant.
Co wybrać rękojmię czy gwarancję?

Zasadniczo dla konsumenta korzystniejsza jest rękojmia, a to przede wszystkim ze względu na większą pewność posiadanych uprawnień i łatwość dochodzenia roszczeń. Korzystnie jest skorzystać
z gwarancji w razie upływu dwuletniego terminu odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi, o ile gwarancji udzielono na dłuższy okres niż dwa lata.

Autor: Anna Królikowska

PRAWNIK

a.krolikowska@kancelaria-sandberg.pl

Share
18
e.sandberg@kancelaria-sandberg.pl
e.sandberg@kancelaria-sandberg.pl
Dane kontaktowe

tel.: 32 138 28 68
tel.: kom.: 604 766 371
e-mail: biuro@kancelaria-sandberg.pl

Elżbieta Sandberg

Adwokat
e.sandberg@kancelaria-sandberg.pl

Nasz adres

Carbon Office
ul. Węglowa 9, II piętro
40-106 Katowice

Copyright © 2024 Kancelaria Adwokacka Sandberg | Polityka prywatności