Popełnienie każdego z tych błędów (lub kilku jednocześnie) może powodować obowiązek naprawienia szkody, tj. pacjent może dochodzić odszkodowania i zadośćuczynienia. Jednocześnie, każdy lekarz oraz placówka realizująca świadczenia medyczne powinni dołożyć najwyższych starań, aby zminimalizować ryzyko popełnienia tego rodzaju błędu. Najczęściej można to zrobić poprzez zapewnienie odpowiednich procedur, sprzętu oraz właściwe wyszkolenie personelu. Niestety do błędów organizacyjnych bardzo często dochodzi na skutek uzasadnionego pośpiechu i ilości pacjentów (a co za tym idzie - wobec braków kadrowych), które często towarzyszą pracy lekarza, np. na szpitalnym oddziale ratunkowym.
Błąd medyczny to pojęcie bardzo szerokie. Mieści się w nim nie tylko odpowiedzialność personelu medycznego (lekarzy, pielęgniarek, pielęgniarzy), ale odnosić się może również do osób i podmiotów, które nie są personelem medycznym, a np. zarządzają placówką i podejmują administracyjne decyzje. Niesłuszne jest utożsamianie błędu medycznego wyłącznie z błędem lekarskim polegającym na postępowaniu lub zaniechaniu, które sprzeczne jest z aktualnym stanem wiedzy medycznej.
Medyczny błąd organizacyjny to taki, który wynika z podjęcia nieprawidłowej decyzji w zakresie kierowania jednostką (podmiotem leczniczym) i może to być zarówno gabinet prywatny, poradnia NZOZ, jak i szpital. Najprościej mówiąc – jest to błąd administracyjno – organizacyjny, najczęściej polegający na błędnej organizacji pracy personelu, który niesie za sobą pewne negatywne skutki dla pacjenta. Do tego rodzaju błędu zakwalifikujemy zaniedbania między innymi w zakresie:
Za taki błąd zazwyczaj nie odpowiada lekarz, ponieważ czynniki te pozostają poza decyzyjnością personelu medycznego.
Pacjentowi, który poniósł szkodę w związku z wystąpieniem błędu medycznego przysługuje roszczenie względem podmiotu leczniczego, który do błędu doprowadził. Najczęściej jest to szpital lub poradnia, w niektórych sytuacjach bezpośrednio Skarb Państwa. Pacjentowi może przysługiwać zarówno odszkodowanie, jak i zadośćuczynienie rekompensujące sytuację, w której się znalazł i wynikające z niej negatywne skutki. Jeżeli pacjent ma wiedzę, że do takiego błędu doszło lub mogło dojść – powinien zgłosić swoje roszczenie placówce, a w przypadku braku dojścia do porozumienia ma możliwość skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego.
W orzecznictwie sądów powszechnych znaleźć można takie przykładowe błędy medyczne kwalifikowane jako błędy organizacyjne:
Oczywiście powyższe to wyłącznie przykłady, które pokazują jak bardzo szerokie jest pojęcie organizacyjnego błędu medycznego. Pacjent często może mieć problem z odróżnieniem go, np. od błędu lekarskiego.