Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela – jak złożyć reklamację Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela – jak złożyć reklamację Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela – jak złożyć reklamację Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela – jak złożyć reklamację 
  • Home
  • Oferta
    • Obsługa prawna firm
    • Sprawy cywilne i gospodarcze
    • Obsługa spółek
    • Prawo rodzinne
      • Rozwód
    • Odszkodowania
    • Prawo medyczne i branża beauty
    • Mediacje
    • Prawo własności intelektualnej
    • Oszustwa inwestycyjne
    • Zarządzanie nieruchomościami
  • Partnerzy
  • FAQ
  • Blog
  • Kontakt
✕
Najemca nie płaci czynszu, co można zrobić w takiej sytuacji
Najemca nie płaci czynszu – co może zrobić właściciel nieruchomości
12 października 2023
Fundacja rodzinna
Fundacja rodzinna – część II
18 października 2023
Published by e.sandberg@kancelaria-sandberg.pl on 16 października 2023
Categories
  • Odszkodowanie i zadośćuczynienie
  • Prawo cywilne
Tags
  • odszkodowanie
  • odwołanie od decyzji
  • prawo cywilne
  • ubezpieczeni
  • ubezpieczenie
  • zadośćuczynienie
Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela, jak napisać reklamację od decyzji ubezpieczyciela

Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela, jak napisać reklamację od decyzji ubezpieczyciela

Blog

Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela - jak złożyć reklamację 


Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela – jak złożyć reklamację 

Ubezpieczyciel odmówił wypłaty odszkodowania i zadośćuczynienia? Wartość wypłaty została znacznie zaniżona w stosunku do Twoich oczekiwań lub żądań i jej wysokość nie jest dla Ciebie satysfakcjonująca? Od decyzji ubezpieczyciela warto, a nawet trzeba, się odwołać, jeżeli uważasz, że wartość odszkodowania jest zaniżona.


Powszechnym zjawiskiem jest negatywna decyzja ubezpieczyciela odmawiająca wypłaty odszkodowania. Równie często mamy do czynienia z zaniżonymi wartościami przyznawanych kwot. W obu tych przypadkach warto odwołać się od otrzymanej decyzji, jeżeli z jej rozstrzygnięciem się nie zgadzamy.

Co powinno zawierać odwołanie od decyzji ubezpieczyciela

W pierwszej kolejności trzeba pamiętać, żeby odwołanie odpowiednio oznaczyć i wpisać:

  • dane osoby odwołującej się,
  • numer lub znak sprawy – szkody,
  • dane ubezpieczyciela (nazwa, adres),
  • numer rachunku do wypłaty odszkodowania,
  • opcjonalnie: numer polisy, datę zdarzenia.

Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela powinno zawierać w szczególności uzasadnione stanowisko, dlaczego w ocenie odwołującego, kwota jest zaniżona i w jakiej wysokości powinna być wypłacona. W tym zakresie warto podeprzeć się opiniami specjalistów, a co do szkód powstałych w wyniku między innymi błędów medycznych – odpowiednim orzecznictwem sądów powszechnych w podobnych sprawach.

Do reklamacji warto dołączyć:

  • posiadane faktury i potwierdzenia poniesienia kosztów związanych z powstałą szkodą (np. koszt naprawy samochodu, rehabilitacji, zakup leków czy sprzętu medycznego),
  • dokumentację od specjalistów (np. pełna dokumentacja medyczna, opinia mechanika samochodowego).

Takie odwołanie powinno zostać sporządzone na piśmie i przekazane ubezpieczycielowi w formie poczty tradycyjnej lub korespondencji e-mail.

Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela, zaniżone odszkodowanie, zaniżone zadośćuczynienie, reklamacja
Jaki jest termin na odwołanie się od decyzji ubezpieczyciela

Od decyzji ubezpieczyciela najlepiej odwołać się możliwie najszybciej, po zgromadzeniu niezbędnych informacji czy dokumentów. Ustawodawca nie narzuca żadnego konkretnego terminu, jednak trzeba pamiętać, że roszczenia o odszkodowanie przedawniają się w przeważającej części po 3 latach i w tym terminie należy się zmieścić.

W przypadku szkody powstałej w wyniku czynu niedozwolonego, roszczenia również przedawnia się z upływem 3 lat, z tym zastrzeżeniem, że termin liczony jest od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się o szkodzie i osobie odpowiedzialnej do jej naprawienia (lub mógł się dowiedzieć przy zachowaniu należytej staranności). Inny termin przewidziany został, jeżeli szkoda powstała wobec przestępstwa – termin wynosi wtedy aż 20 lat.

W jakim terminie ubezpieczyciel powinien rozpoznać reklamację?

Ubezpieczyciel powinien rozpatrzyć odwołanie w terminie 30 dni od dnia jego wniesienia, jednak w sprawach szczególnie skomplikowanych termin ten może być przedłużony do 60 dni. W takim przypadku ubezpieczyciel musi poinformować odwołującego o przedłużeniu terminu, jego przyczynach i planowanej dacie rozpoznania reklamacji.  

Co, jeżeli ubezpieczyciel podtrzymuje swoją decyzję 

Kolejna odmowa wypłaty odszkodowania lub nadal zaniżona wartość nie pozbawiają poszkodowanego dochodzenia jego praw i nie zamykają drogi do uzyskania satysfakcjonującej kwoty.

Ubezpieczyciel musi pouczyć o tym, jakie kolejne kroki przysługują poszkodowanemu, a należą do nich:

  • możliwość skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego przed sąd powszechny właściwy dla jej rozpoznania,
  • wystąpienie z wnioskiem o rozpatrzenie sprawy do Rzecznika Finansowego,
  • skorzystanie z instytucji mediacji lub innego rodzaju polubownego rozwiązania sporu, jeżeli dany podmiot przewiduje taką możliwość.

 

W sprawach o odszkodowanie i zadośćuczynienie warto poradzić się prawnika, który pomoże w analizie dokumentacji i przygotowaniu pism, ale także przeanalizuje orzecznictwo, które w sprawach o odszkodowanie potrafi być kluczowe. Prawnik doradzi także jakie dowody mogą być istotne w tego rodzaju sprawie. 

Autor: Elżbieta Sandberg

ADWOKAT, PARTNER ZARZĄDZAJĄCY

e.sandberg@kancelaria-sandberg.pl

Share
12
e.sandberg@kancelaria-sandberg.pl
e.sandberg@kancelaria-sandberg.pl
Dane kontaktowe

tel.: 32 138 28 68
tel.: kom.: 604 766 371
e-mail: biuro@kancelaria-sandberg.pl

Elżbieta Sandberg

Adwokat
e.sandberg@kancelaria-sandberg.pl

Nasz adres

Carbon Office
ul. Węglowa 9, II piętro
40-106 Katowice

Copyright © 2024 Kancelaria Adwokacka Sandberg | Polityka prywatności