Powszechnym zjawiskiem jest negatywna decyzja ubezpieczyciela odmawiająca wypłaty odszkodowania. Równie często mamy do czynienia z zaniżonymi wartościami przyznawanych kwot. W obu tych przypadkach warto odwołać się od otrzymanej decyzji, jeżeli z jej rozstrzygnięciem się nie zgadzamy.
W pierwszej kolejności trzeba pamiętać, żeby odwołanie odpowiednio oznaczyć i wpisać:
Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela powinno zawierać w szczególności uzasadnione stanowisko, dlaczego w ocenie odwołującego, kwota jest zaniżona i w jakiej wysokości powinna być wypłacona. W tym zakresie warto podeprzeć się opiniami specjalistów, a co do szkód powstałych w wyniku między innymi błędów medycznych – odpowiednim orzecznictwem sądów powszechnych w podobnych sprawach.
Do reklamacji warto dołączyć:
Takie odwołanie powinno zostać sporządzone na piśmie i przekazane ubezpieczycielowi w formie poczty tradycyjnej lub korespondencji e-mail.
Od decyzji ubezpieczyciela najlepiej odwołać się możliwie najszybciej, po zgromadzeniu niezbędnych informacji czy dokumentów. Ustawodawca nie narzuca żadnego konkretnego terminu, jednak trzeba pamiętać, że roszczenia o odszkodowanie przedawniają się w przeważającej części po 3 latach i w tym terminie należy się zmieścić.
W przypadku szkody powstałej w wyniku czynu niedozwolonego, roszczenia również przedawnia się z upływem 3 lat, z tym zastrzeżeniem, że termin liczony jest od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się o szkodzie i osobie odpowiedzialnej do jej naprawienia (lub mógł się dowiedzieć przy zachowaniu należytej staranności). Inny termin przewidziany został, jeżeli szkoda powstała wobec przestępstwa – termin wynosi wtedy aż 20 lat.
Ubezpieczyciel powinien rozpatrzyć odwołanie w terminie 30 dni od dnia jego wniesienia, jednak w sprawach szczególnie skomplikowanych termin ten może być przedłużony do 60 dni. W takim przypadku ubezpieczyciel musi poinformować odwołującego o przedłużeniu terminu, jego przyczynach i planowanej dacie rozpoznania reklamacji.
Kolejna odmowa wypłaty odszkodowania lub nadal zaniżona wartość nie pozbawiają poszkodowanego dochodzenia jego praw i nie zamykają drogi do uzyskania satysfakcjonującej kwoty.
Ubezpieczyciel musi pouczyć o tym, jakie kolejne kroki przysługują poszkodowanemu, a należą do nich:
W sprawach o odszkodowanie i zadośćuczynienie warto poradzić się prawnika, który pomoże w analizie dokumentacji i przygotowaniu pism, ale także przeanalizuje orzecznictwo, które w sprawach o odszkodowanie potrafi być kluczowe. Prawnik doradzi także jakie dowody mogą być istotne w tego rodzaju sprawie.