Gwarancja stanowi dodatkowe zobowiązanie a gwarant sam określa zasady reklamacji. Kodeks cywilny wprost wskazuje, że obowiązek gwaranta polegać może w szczególności na:
W tym zakresie istotne jest zastosowanie partykuły „może”, co oznacza, że gwarant może wskazane powyżej czynności dokonać, ale wcale nie musi.
Gwarancja udzielana jest poprzez złożenie oświadczenia gwarancyjnego określającego obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w razie, gdy sprzedana rzecz nie ma właściwości określonych
w tym oświadczeniu.
Oświadczenie gwarancyjne należy sformułować w sposób jasny i zrozumiały, a gdy rodzaj informacji na to pozwala w powszechnie zrozumiałej formie graficznej. Ponadto, powinno ono zawierać następujące informacje:
Zakres odpowiedzialności z tytułu gwarancji obejmuje tylko wady powstałe z przyczyn tkwiących
w sprzedanej rzeczy, o ile w gwarancji nie zastrzeżono inaczej.
Do obowiązków korzystającego z gwarancji należy:
Obowiązkiem gwaranta jest:
Jeśli w dokumencie gwarancyjnym nie zastrzeżono inaczej, termin gwarancji wynosi dwa lata od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana.
Rękojmia to podstawa dochodzenia odpowiedzialności od sprzedawcy w związku z ujawniona wadą fizyczną lub prawną zakupionego towaru. Za wadę fizyczną można uznać brak właściwości towaru, jakie powinien on spełniać bądź takich, o których istnieniu zapewniał sprzedawca lub gdy towar został wydany w stanie niezupełnym. Wadą prawną jest sytuacja, w której sprzedany towar stanowi własność osoby trzeciej lub jest obciążony prawem na rzecz takiej osoby.
W ramach rękojmi konsument może żądać:
Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru z umową w przypadku stwierdzenia tego faktu przed upływem dwóch lat od wydania towaru kupującemu, a termin ten biegnie na nowo w razie wymiany towaru. Ponadto, rozpatrzenie reklamacji powinno nastąpić w terminie czternastu dni od dnia jej złożenia.
Zasadniczo dla konsumenta korzystniejsza jest rękojmia, a to przede wszystkim ze względu na większą pewność posiadanych uprawnień i łatwość dochodzenia roszczeń. Korzystnie jest skorzystać
z gwarancji w razie upływu dwuletniego terminu odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi, o ile gwarancji udzielono na dłuższy okres niż dwa lata.