Rzecznik Praw Pacjenta – w jaki sposób może pomócRzecznik Praw Pacjenta – w jaki sposób może pomócRzecznik Praw Pacjenta – w jaki sposób może pomócRzecznik Praw Pacjenta – w jaki sposób może pomóc
  • Home
  • Oferta
    • Obsługa prawna firm
    • Sprawy cywilne i gospodarcze
    • Obsługa spółek
    • Prawo rodzinne
      • Rozwód
    • Odszkodowania
    • Prawo medyczne i branża beauty
    • Mediacje
    • Prawo własności intelektualnej
    • Oszustwa inwestycyjne
    • Zarządzanie nieruchomościami
  • Partnerzy
  • FAQ
  • Blog
  • Kontakt
✕
przedawnienie, po jakim czasie się przedawnia faktura, ile czasu na przedawnienie, jak policzyć przedawnienie
Przerwanie biegu przedawnienia
8 sierpnia 2024
rozwód, podział majątku wspólnego, jak podzielić majątek po rozwodzie, co nie wchodzi do majątku wspólnego
Co wchodzi do majątku wspólnego małżonków?
15 sierpnia 2024
Published by e.sandberg@kancelaria-sandberg.pl on 10 sierpnia 2024
Categories
  • Błędy medyczne
  • Działalność gospodarcza
  • Odszkodowanie i zadośćuczynienie
  • Prawo cywilne
Tags
  • odszkodowanie
  • prawo cywilne
  • zadośćuczynienie
Rzecznik Praw Pacjenta, odszkodowanie za błąd medyczny, błąd medyczny, zadośćuczynienie

Rzecznik Praw Pacjenta, odszkodowanie za błąd medyczny, błąd medyczny, zadośćuczynienie

Blog

Rzecznik Praw Pacjenta - w jaki sposób może pomóc


W poprzednim wpisie przedstawiona została sylwetka podmiotu jakim jest Rzecznik Praw Pacjenta, wskazano w jakich sytuacjach można się zwrócić o pomoc do Rzecznika Praw Pacjenta oraz po krótce zasygnalizowano kompetencje Rzecznika Praw Pacjenta związane z ochroną praw pacjentów. Nadszedł czas na omówienie konkretnych czynności, które może podjąć Rzecznik Praw Pacjenta celem pomocy pacjentom.


Rzecznik Praw Pacjenta, odszkodowanie za błąd medyczny, błąd medyczny, zadośćuczynienie
Jakie środki może podjąć Rzecznik Praw Pacjenta?

Na wstępie należy dokonać rozróżnienia, tj. Rzecznik Praw Pacjenta może podejmować działania zarówno na pisemny wniosek pacjenta, jak również może podjąć działanie bez złożenia wniosku przez pacjenta.

 

Jak wygląda postępowanie zainicjowane wnioskiem pacjenta?

W każdej sytuacji, w której pacjent uważa, że którekolwiek z jego praw jako pacjenta zostało naruszone, może złożyć wniosek do Biura Rzecznika Praw Pacjenta o wszczęcie postępowania wyjaśniającego. Istotną korzyścią jest fakt, że taki wniosek nie podlega opłatom administracyjnym.

 

Co powinien zawierać wniosek o wszczęcie postępowania wyjaśniającego?

Przede wszystkim we wniosku pacjent powinien dokonać szczegółowego opisu sytuacji, która go spotkała, a także powinien dołączyć, w miarę możliwości, dokumentację, która potwierdza zaistnienie przedmiotowego zdarzenia. Taki wniosek, opatrzony odręcznym podpisem należy złożyć w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta drogą poczty tradycyjnej.

Jak wygląda dalsze postępowanie po złożeniu wniosku o wszczęcie postępowania wyjaśniającego?

Po wpływie wniosku do Biura, Rzecznik dokonuje analizy treści wniosku, oceniając czy doszło do naruszenia praw pacjenta. W razie twierdzącej odpowiedzi Rzecznik może podjąć następujące działania:

  • przeprowadzić postępowanie wyjaśniające samodzielnie, tj. przykładowo może wystąpić do dyrektora placówki medycznej o złożenie wyjaśnień bądź może przeprowadzić kontrolę w placówce medycznej,
  • wystąpić do odpowiednich organów, w tym do organów nadzoru nad placówką,
    o zbadanie sprawy lub jej części.

W wyniku powyższych działań, Rzecznik stwierdza, czy w danym przypadku doszło do naruszenia praw pacjenta. Jeśli tak, informuje o tym zarówno pacjenta, jak i placówkę medyczną („świadczeniodawcę”) oraz wnioskodawcę, jeśli nie jest to ten sam podmiot, którego dotyczy przedstawiony stan faktyczny.

Rzecznik Praw Pacjenta, odszkodowanie za błąd medyczny, błąd medyczny, zadośćuczynienie
Kiedy Rzecznik Praw Pacjenta może wszcząć postępowanie bez wniosku?

Ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta przewiduje dwie sytuacje,
w których Rzecznik Praw Pacjenta może wszcząć postępowanie bez złożenia wniosku. Po pierwsze w sytuacji, w której sygnał od pacjenta wskazuje, że doszło do naruszenia jego praw jako pacjenta.  Po drugie, możliwość wszczęcia postępowania wyjaśniającego bez złożenia wniosku aktualizuje się w sytuacji, w której zdarzenie wskazuje, że potencjalne naruszenie praw pacjenta dotyczyć może większej liczby pacjentów. Z tą różnicą jednak, że w takiej sytuacji Rzecznik nie zainicjuje postępowania wyjaśniającego, a rozpatrzy sprawę z perspektywy możliwości stosowania praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów.

 

Czy Rzecznik Praw Pacjenta może podjąć jeszcze jakieś działania?

Jak już zostało zasygnalizowane w poprzednim wpisie, Rzecznik może także wziąć udział w postępowaniu cywilnym, które dotyczy naruszenia praw pacjenta. Istotnym jest, że Rzecznik Praw Pacjenta może zarówno żądać wszczęcia postępowania, jak i dołączyć do już trwającego postępowania cywilnego w zakresie naruszenia praw pacjenta.

 

Autor: Anna Królikowska

PRAWNIK

a.krolikowska@kancelaria-sandberg.pl

Share
24
e.sandberg@kancelaria-sandberg.pl
e.sandberg@kancelaria-sandberg.pl
Dane kontaktowe

tel.: 32 138 28 68
tel.: kom.: 604 766 371
e-mail: biuro@kancelaria-sandberg.pl

Elżbieta Sandberg

Adwokat
e.sandberg@kancelaria-sandberg.pl

Nasz adres

Carbon Office
ul. Węglowa 9, II piętro
40-106 Katowice

Copyright © 2024 Kancelaria Adwokacka Sandberg | Polityka prywatności